Rally
Rally är en gren inom motorsport, där tävlingarna körs på långa sträckor. Sträckorna är så kallade ”specialsträckor”, som vid tävlingar har stängts av för vanlig trafik. Målet vid en rallytävling är, som i de flesta motorsportsgrenar, att köra hela sträckan från start till mål på så kort tid som möjligt. Skillnaden mellan rally och de flesta andra grenar inom motorsport är dock att alla bilar i tävlingen inte startar samtidigt, utan en och en.
En annan skillnad mot andra grenar är att det inte bara sitter en förare i bilen, utan också en kartläsare. Det beror på att de höga hastigheterna inom rally, i kombination med ofta komplicerade banor som inte går att memorera, gör att föraren behöver assistans från en kartläsare som förvarnar om kommande kurvor, gupp och annat. En känd kartläsare inom rally är till exempel Tina Thörner, som har vunnit tre världsmästerskap i rally för damer, tillsammans med förarna Louise Aitken-Walker (år 1990) och Isolde Holderied (år 1993 och 1994).
Inom rally finns även ett flertal varianter av sporten, där tävlingarna ser något annorlunda ut. En sådan variant är den så kallade rallysprinten, som innebär att man istället för att köra en enda lång sträcka kör flera heat eller omgångar på samma, kortare sträcka. Ett heat i minirally tar vanligtvis runt två minuter. Fördelarna med denna typ av tävlingar är att de är betydligt enklare och billigare att arrangera, och dessutom är mer publikvänliga, eftersom åskådarna inte behöver ta sig ut till avsides skogsvägar för att heja på sina favoritförare.
Ett annat exempel på en lite annorlunda form av rally är det som kallas för rallyspecial, och kan kanske bäst beskrivas som en blandning av vanligt rally och rallysprint. Rallyspecial hade förr tydlig tonvikt på de så kallade specialsträckorna eller specialproven, som ofta skedde på en tom parkeringsplats där man placerat ut koner, tunnor och bommar i en bana som bilarna skulle ta sig igenom. Banan innehöll ofta flera 180-graderssvängar, och målet var att ta sig igenom banan under utsatt maxtid, samt utan att stöta in i något av hindren (eftersom detta adderade sekunder till sluttiden). Även om det fortfarande förekommer att klubbar arrangerar rallyspecialtävlingar på detta sätt, har grenen numera fått ett tydligare fokus på rallysprint. Det beror delvis på att de moderna bilar som används till rally ofta är längre och har fyrhjulsdrift, vilket inte lämpar sig för den snirkliga körning som banorna inom traditionell rallyspecial kräver.
Vid rallytävlingar delas bilarna in i grupper enligt deras prestanda och utförande, från E till A, där A är den friaste gruppen. Det innebär att det i princip inte finns några begränsningar gällande hur bilarna får vara trimmade i denna grupp, och de flesta bilarna i Grupp A är specialtillverkade just för rally. I den andra änden av spektrumet finns Grupp E, där ”E” står för ”Ekonomi”. I grupp E kör man endast med bilar som är helt otrimmade. De måste också vara av -99 års modell eller äldre, och vara tvåhjulsdrivna.
Om man vill tävla med en äldre bil än så finns också den internationella klassen Appendix K, där bilarna (i Sverige) får vara tillverkade senast år 1981. I denna klass gör man ingen skillnad mellan fyrhjulsdrivna och tvåhjulsdrivna bilar, men klassen är indelad i undergrupper baserat på bilarnas ålder och cylindervolym.
Om du själv vill prova på att köra lite tuffare i rallystil, men inte vill slita på koppling, bromsar och annat i din egen bil, kan ett alternativ vara att hyra en bil istället hos Hertz. Så länge du håller dig på vägarna och inte skadar bilen är det fritt fram att köra så vilt du vill (inom lagens gränser, så klart). För att hitta de bästa priserna hos olika biluthyrare kan du gå in på www.hyrbilguiden.se, där du enkelt kan jämföra biluthyrningsfirmor med varandra, t.ex. Budget.