Menu

Rallycross i omfattande kris

Motorsport är en spännande och intensiv typ av tävling som många brukar gilla att gå och titta på. En typ av motorsport som man kan kolla på är Rallycross. Rallycross skiljer sig från vanliga rallyn på flera punkter. Dels kör man ofta på arenor och inte ute i skogar eller i vildmarken. Dels så tävlar man inte endast mot klockan, utan mot andra bilar på samma bana. Och så kör man inte sträckor, utan flera varv på en bana.

Rallycross är en kul och spännande form av racing. Men den har haft bättre dagar och står inför en liten kris.

Ett problem är att det tyska bilföretaget Volkswagen har valt att lämna. Därför blir det inte några så kallade fabriksstall i den VM-serie som går av stapeln nästa år. Tråkigt förstås. VM är ett slags format som borde locka stora racingnamn från både vanlig rally och från banracingen.

Enligt Jonas Kruse, som är expertkommentator på SVT Sport, finns det framför allt tre grundläggande orsaker till att fabriksteamen har dragit sig ur.

Dels har teamen inte fått valuta för de pengar som de har lagt på mästerskap tidigare. Dels har det varit en dålig kommunikation från IMG, det företag som ska promota rallycrossen. Kostnader har dessutom skenat iväg med tävlingar över hela världen, utan att man har fått in pengar tillbaka eller lyckats locka publik. Utvecklingen har inte varit förankrad med racingteamen.

En ytterligare anledning är att det internationella förbundet för bilsport, FIA, valde att skjuta upp en sak tillsammans med IMG. Man sköt upp elektrifieringen av världsmästerskapen fram till år 2021. Något som inte föll väl ut bland bilföretag som till exempel Peugeot och Audi, som har lagt stora resurser på elbilar och va beredda att göra det även inom rallycrossens värld. Uppskjutningen av elektrifieringen gjorde att de stora bilföretagen förlorade sitt intresse och började titta sig omkring åt andra håll för att nå ut med sina elbilsprojekt.

Jonas Kruse menar att en gyllene medelväg där man både behöll de gamla bilarna men samtidigt introducerade elbilar, kanske under en övergångsperiod, så hade parterna kanske lyckats enas. Men så blev det inte.

För den som vill bli förare inom motorsport själv kan vägen vara lång och krokig. Men en god början är kanske att åtminstone ta sitt eget vanliga B-körkort om man ännu inte ha ett sådant eller är för ung för det. Om man ha barn som ska ta körkort så vill man nog övningsköra med dem och för att förbereda sig inför det kan man gå en Handledarkurs på till exempel My driving academy, ett företag med prisvärda handledarkurser.

Nu föreslår Jonas Kruse att man slår ihop EM och VM till ett enda mästerskap och tar ett steg tillbaka. En strategisk reträtt för rallycrossen för att kunna växa igen längre in i framtiden.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

pinstagram