Menu

Drifting

Drifting; de flesta utanför motorsportvärlden kanske mest känner till begreppet tack vare Fast & the Furious-serien – även om filmen som fokuserade på just detta fenomen inte var riktigt lika uppskattad som de andra. Men drifting är mer än bara en gimmick; det är en helt egen form av racing, som går ut på att kontrollerat sladda med bilen i sidled på en asfalterad väg. Det låter kanske inte så komplicerat eller originellt, men det krävs en hel del teknik, talang och engagemang för att bemästra denna konst. Drifting var länge olagligt att hålla på med, men idag ingår det flera organiserade tävlingar i D1 Grand Prix Racing Series, och sportens popularitet har verkligen spridit sig världen över. Det är snabbt och intensivt, med höga risker, och det kanske är just denna kombination av faktorer som gör att drifting bara fortsätter att fånga intresset hos fler och fler, både i och utanför motorsportvärlden.

Med ursprung i öst

Det var på 1970-talet som drifting först började bli stort, och det hela började i Japan. Framförallt motorcyklisten Kunimitsu Takahashi, som vände sitt intresse mot bilar istället, bidrog till att utveckla flera drifting-tekniker när sporten först kom till. Han fick mängder av fans som uppskattade den intensiva sportformen och dess rykande däck. Ett av hans fans var Keiichi Tsuchiya, som även kallades ”Drift King”. Han intresserades av Takahashis drifting-tekniker, och testade och utvecklade dem själv genom att ta vara på Japans många snirkliga vägar och bergspass. Han drog snabbt uppmärksamhet till sig i racingvärlden, och efter att flera racing-tidningar gick ihop för att producera en video om honom, så bara ökade hans popularitet. Det gjorde även populariteten hos drifting. Videon, numera känd som ”Pluspy”, släpptes år 1987, och 1988 hölls den första D1 Grand Prix. Option Magazines grundare och chefredaktör Daijiro Inada bidrog till att anordna denna tävling, som blev den första officiella tävlingen någonsin med fokus på just drifting. Det är en högintensiv sport, och däcken håller max fem minuter med allt det hårda slitage det innebär – men det är där charmen ligger.

Ökad popularitet i världen

Drifting blir alltmer känt och alltmer populärt, allteftersom de legitima tävlingarna växer och sprids. Men vem som helst bör inte ge sig på drifting – det blir kanske inte riktigt samma upplevelse med en professionell privatchaufför Stockholm, till exempel. Precis som med alla typer av racing så är det faktiskt livsfarligt om man inte vet vad man gör, men med drifting går det till och med ut på att faktiskt sladda och slira, något man annars helst undviker när man sitter bakom ratten. Det är också en dyr hobby, med tanke på hur oerhört snabbt saker och ting slits ut, framförallt däcken – men har man fastnat för denna unika motorsport är varje öre värt den glädje och spänning det ger. Tävlingar bedöms inte bara utifrån hastighet, men även stil och vinkel, och även faktorer som publikreaktion och närhet till kanten – dvs. ”show factor”. Drifting ska vara underhållande, först och främst. Och om de inte infört lagliga tävlingar för alla dessa år sedan, så hade sporten fortfarande varit undangömd i de japanska bergen.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *